پیش گفتار
نگاه اجمالی به سرویس های صورت گرفته در حوزه منابع انسانی، بیانگر این واقعیت است که بطور کلی رضایت شغلی منابع انسانی در ایران از سال 1396 تا کنون کاهش محسوس و قابل توجهی داشته است تا جائیکه در بخش حقوق و مزایا این کاهش رضایت شغلی با شدت بیشتری مواجه بوده است و سایر موضوعات نظیر غنی سازی شغلی و رضایت از فرآیند ارتقاء و ... در بازه پنج ساله اخیر، با کاهش بیش از ده درصد روبرو شده است همچنین مطالعات صورت گرفته حاکی از این است که تا کنون هیچ سازمان و موسسه ای در بخش غیر دولتی به سطح بلوغ بهینه و تعالی سازمانی در حوزه منابع انسانی دست نیافته است. (این درحالیست که بیش از 80 درصد فعالیتهای اقتصادی کشور توسط شرکتهای کوچک و متوسط خصوصی انجام میشود)
بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که تلاش های صورت گرفته در این خصوص به لحاظ فقدان زیرساخت های لازم و عدم توجه به مشخصات و استراتژی توسعه منابع انسانی برگرفته از انطباق آن با استراتژی های سازمانی و همچنین عدم توجه مدیران ارشد سازمان به اهمیت ضرورت این موارد، نتوانسته است به نتایج قابل قبول و مورد انتظار در این خصوص منتهی شود.
ضرورت اهمیت و توجه به منابع انسانی در سازمان
اگر
سودآوری و رشد را در هر سازمانی بعنوان یکی از اهداف استراتژیک سازمان فرض
کنیم، بدون شک استفاده از منابع انسانی شایسته و شایستگی در منابع انسانی
به عنوان زیربنا و پایه ی این اهداف خواهد بود. از دیگر سوی در حال حاضر
تحولات عمیق و پایداری را در جهان شاهد هستیم که آشفتگیهای بیشتری را در
آیندهی نزدیک آشکار می نماید و ما در مرکز تصمیم به این آگاهی رسیده ایم
که دیگر روش ها و الگوهای سنتی، به تنهایی پاسخ گوی حل مسائل پیچیده امروزی
نیست و با نگرشی نوین و البته عملیاتی در تلاشیم که با ارائه خدمات حرفه
ای، سازمان ها را انسانی تر و بهره وری آنها را افزایش دهیم.
آنچه مسلم این است که تمامی نظریه ها، الگوها و مدل های منابع انسانی به دنبال ارتقاء سطح بهره وری و رضایت شغلی در سازمان ها میباشند تا از این طریق استراتژی ها و اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت را تحقق بخشند. در مواجهه با سرعت زیاد تغیرات و رشد و توسعه تکنولوژی، بخش منابع انسانی نیز باید به سمت هوشمندی بیشتر تغییر کرده و نقش خود را دوباره طراحی و ارزش آن را باز تعریف کند و درنتیجه شایستگیها و شیوههای جدید را توسعه دهد.
بدین جهت طراحی و بکارگیری ابزارهای مناسب برای سنجش و آگاهی مستمر مدیران در میزان دستیابی به اهداف موصوف می تواند منجر به تدوین و بکارگیری مدل های مناسب و بومی سازی شده برای هر سازمان، بنا به اقتضای شرایط و فعالیت آن سازمان گردیده و در نهایت، تعالی سازمانی را در قالب سازمانی منطقی و معقول فراهم نماید.
دپارتمان توسعه منابع انسانی تصمیم، در این راستا و با بهره مندی از تجارب زیسته متخصصین و خبرگان حوزه منابع انسانی و در عین حال استفاده همزمان از تکنیک های نوین کوچینگ و منتورینگ، آماده فراهم نمودن مناسب ترین، بهترین و سریع ترین فرآیندهای اختصاصی در جهت استقرار مدل بهینه توسعه منابع انسانی برای هر سازمان، شرکت یا موسسه حرفهای است.
بی تردید تحقق این مهم تنها در گرو نگرش صحیح و باورهای کلان رهبران و مدیران ارشد سازمان بر ضرورت و اهمیت توسعه منابع انسانی در سازمان، میسر خواهد بود.
جایگاه توسعه منابع انسانی در استراتژی های سازمان
-
نگرش جامع و سیستمی به کلیت سازمان
-
تجزیه و تحلیل محیط بیرونی و درونی سازمان
-
شناخت استراتژی های سازمان
-
تدوین استراتژی توسعه منابع انسانی، منطبق بر اهداف و استراتژی های کلان سازمان
-
طراحی مدل استراتژیک توسعه منابع انسانی
-
تدوین فرآیندهای مصوب توسعه منابع انسانی در سازمان
-
تدوین و رویه سازی بازخوردهای حاصل از اجرای فرآیندهای توسعه
-
تدوین و تثبیت مدل شایستگی سازمان
-
پشتیبانی و بازنگری های دوره ای پس از تکمیل و استقرار فرآیندها
الگوریتم ارائه خدمات منابع انسانی در مرکز تصمیم
عناوین خدمات قابل ارائه در کارگروه منابع انسانی مرکز تصمیم
ترتیب این فرآیند ها بسته به استراتژی سازمان و فراخور نیاز و شرایط منحصربفرد هر کدام مشخص، برنامه ریزی و اجرا می گردد.
-
تدوین، اجرا و نظارت بر سیاست ها و خط مشی های حاکم بر منابع انسانی
-
جذب و استخدام
-
استقرار و توسعه سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی (HRIS)
-
آموزش و توسعه منابع انسانی
-
طراحی سیستم مدیریت عملکرد کارکنان
-
طراحی سیستم جبران خدمات
-
مدیریت روابط و مشارکت کارکنان