منتورینگ

  منتورینگ چیست؟

منتورینگ یک رابطه حرفه ای است که طی آن, یک شخص با تجربه و آگاه (منتور) به فرد دیگری (منتی) در یک بازه زمانی خاص کمک می کند تا مهارت ها و دانشش را در زمینه و حرفه ای مشخص، ارتقا دهد. منتورینگ یک رابطه محافظت شده است که از یادگیری و آزمایش پشتیبانی می کند و به افراد کمک می کند تا پتانسیل خود را توسعه دهند. یک رابطه منتورینگ رابطه ای است که در آن هر دو منتور و منتی نیاز به توسعه شخصی را تشخیص میدهند. به عبارتی منتورینگ یک مشارکت یادگیری است که افراد را قادر می‌سازد تا کنترل رشد خود را در دست بگیرند، پتانسیل‌های خود را آزاد کنند و نتایجی را که برایشان ارزشمند است تولید کنند.

در لغت نامه منتور یعنی مرشد و مربی، که در واقع شخصی است که در یک یا چند حوزه تخصصی می تواند به شخص دیگری که تازه کار هست و یا تجربه کمتری در همان زمینه دارد کمک کند و مشاوره بدهد.
یک منتور ممکن است دانشی را در مورد مسیر کاری خود به یک منتی منتقل کند، همچنین راهنمایی، الهام، حمایت عاطفی و الگوسازی را ارائه دهد. یک منتور می تواند در زمینه اکتشاف شغلی، تعیین هدف، شبکه سازی و شناسایی منابع کمک کند. از آنجایی که نیازهای منتی متفاوت است، موقعیت منتور نیز ممکن است تغییر کند. برخی از روابط راهنمایی، بخشی از برنامه های ایجاد شده با اهداف و رویه های روشن هستند.

  بطور خلاصه

  • منتور دارای تجربه و مهارت و زندگی زیسته در موضوع مورد نظر منتی میباشد و در سطح بالاتری نسبت به وی قرار دارد.

  • منتورینگ یعنی سفر به تجربیات دیگران و به نحوی رابطه شاگرد استادی است. 

  • منتور دانش و مهارت خود را با منتی به اشتراک میگذارد تا رشد و پیشرفت او را تسریع کند. 

  • در رابطه بین منتور و منتی، این منتور هست که بیشتر صحبت میکند، حتی ممکن است سبک کار منتور بصورت دستوری باشد. 

  • در جلسات منتورینگ با انواع روش ها و دستور العمل ها مواجه هستیم. 

  • منتورینگ، مناسب کسی است که به دنبال پاسخ سوالات خود از یک فرد با تجربه است. 

  • معمولا روند منتورینگ نسبت به کوچینگ یک فرآیند طولانی مدت تر است. 

  • معمولا جلسات منتورینگ غیر رسمی تر و بر اساس نیاز تنظیم میشوند. 


برخی از ویژگی های منتورها و منتی های مؤثر

  • جاه طلبی برای موفقیت

  • یک چشم انداز خوش بینانه

  • توانایی های مدیریت زمان

  • باز بودن ذهن به روی اطلاعات و دیدگاه های تازه

  • آگاهی به اثر ارتباط خوب برای دستیابی به ابتکار عمل

  • ویژگی ها یا مهارت های رهبری

منتورینگ در سازمان ها

در بعضی سازمانهای بزرگ، برای منتورینگ برنامه های رسمی تعریف میشود. در حقیقت در این سازمان ها از افراد باتجربه خواسته میشود سرپرستی و هدایت یک یا چند نفر از افراد کم تجربه تر را بر عهده بگیرند و به آنها در طی کردن مسیر کمک کنند. چنین برنامه هایی معمولا بطور خاص برای کسانی درنظر گرفته می شود که امید می رود بتوانند درآینده سمت های بالاتری را در سازمان بعهده بگیرند. 

برخی از فواید استفاده از منتورینگ در سازمان ها

1. آشنایی با فرهنگ محل کار:
یکی از مزایای داشتن یک منتور در یک شغل جدید این است که ممکن است به ادغام سریع‌تر شما در محیط کار کمک کند. کارکنانی که در یک برنامه راهنمایی شرکت می کنند نسبت به افراد غیرشرکت کننده اطلاعات بیشتری در مورد رویه ها، قوانین و انتظارات محل کار دارند. ساخت محل کار فراگیر به این بستگی دارد.
2. تقویت مهارت ها:
اکثر منتی ها خواهان منتورهایی هستند که بتوانند به آنها کمک کنند تا شانس شغلی و پیشرفت در تجارت و کسب و کار خود را افزایش دهند و منتور می تواند با ارائه مشاوره و راهنمایی به کارمند و یا صاحب تجارت کمک کند تا پتانسیل کامل خود را به فعلیت برساند یا ذهنیت کارآفرینی را در محیط کار پرورش دهد.
3. فرصت ارتباطات:
یک برنامه برای راهنمایی در محل کار یک رویکرد فوق العاده برای استخدام کنندگان اخیر است تا شبکه خود را توسعه دهند. ممکن است ماه ها طول بکشد تا بسیاری از افراد تازه استخدام شده با همکاران مهم آشنا شوند. دسترسی یک منتی به روابط حرفه ای حیاتی را می توان از طریق یک برنامه راهنمایی تسریع کرد. این به ویژه در تنظیماتی که افراد از راه دور کار می کنند صادق است.
4. پتانسیل برای ارتقا:
اغلب برنامه‌های منتورینگ مستلزم این هستند که منتی در مورد برنامه‌های آینده خود یا اهدافی که در نتیجه رابطه به آنها دست می‌یابد فکر کند. یک برنامه منتورینگ با ترغیب آنها به فکر کردن در مورد اینکه چگونه ممکن است از این تجربه بیاموزند، به کارگران جوان قدرت بیشتری در طول دوره شغلی خود می دهد.
کارمندانی که راهنمایی می‌شوند، مسیر شغلی مطلوب‌تری نسبت به کارکنانی دارند که چنین نیستند.
5. قدرت حل مسئله:
هنگامی که یک کارمند با تجربه کمتر با سناریو یا موضوعی مواجه می شود که با آن آشنا نیست یا نمی تواند راه حلی برای آن بیابد، یک منتور می تواند به عنوان یک هیئت مدیره عمل کند. منتی از تجربه منتور برای هماهنگ شدن با یک کارمند مجرب تر، دانش کسب می کند.
6. انتقال دانش:
کارگر باتجربه‌تر باید در سازمان و همچنین برنامه‌ها یا آموزش‌هایی که یک منتور ممکن است برای کمک به دستیابی به اهداف خود از آنها استفاده کند، به خوبی آشنا باشد. منتور می‌تواند دانشی را که از طریق تجربه، حقایق و دستورالعمل‌هایی از محل کار به دست می‌آید ارائه دهد که در بلندمدت به منتی کمک می‌کند.


هدف منتورینگ کمک به منتی ها (اعم از جوانان, صاحبان مشاغل, کار آفرین, مالکان تجارت، کارمندان و ...) و دستیابی به دانش افراد با تجربه بیشتر از خودشان است تا بتوانند سریعتر از آنچه به تنهایی می توانند، یاد بگیرند. این به منتورها فرصتی می دهد تا تخصص و توانایی های رهبری خود را نشان دهند. آنها می توانند توانایی خود را در برقراری ارتباط واضح نشان دهند و در عین حال مزایای نامشهود کمک به افراد کم تجربه را به دست آورند.

ما در مرکز جامع تصمیم افتخار همکاری اساتید برجسته ای را داریم که در تخصص خود دارای تجربه و زندگی زیسته هستند و آماده ایم
تا در صورت نیاز، خدمات منتورینگ منحصر بفردی به افراد و سازمان های متقاضی ارائه نمائیم