تصمیم گیری


تصمیم گیری و اهمیت آن در زندگی فردی و سازمانی ما

تصمیم گیری فرآیندی است که اقشار مختلف جامعه فارغ از طبقه بندی اجتماعی، سطح تحصیلات، موقعیت خانوادگی یا شغلی و مسئولیتی که در زندگی فردی یا حرفه ای خود به عهده دارند، به صورت مستمر، خواسته یا ناخواسته با آن در ارتباط هستند. می توان گفت تصمیم گیری پر تکرار ترین فرایندی است که هر انسانی در طول زندگی خود با آن مواجه است.

با اندکی تأمل به سادگی میفهمیم که موقعیت و جایگاه کنونی ما و آنجایی که امروز هستیم، نتیجه تصمیمات دیروز ماست و همچنین موقعیت و جایگاه آینده ما و آنجایی که فردا خواهیم بود نتیجه تصمیمات امروز خواهد بود. 

تصمیمات ما میتواند کاملا شخصی و یا سازمانی باشد، و تصمیمات ما میتواند مرتبط با حرفه یا کسب و کار، خانواده و ... باشد. تصمیمات ما میتواند در مورد یک موضوع ساده مثل تفریح و گردش آخر هفته و یا برای یک موضوع کاملا پیچیده و تخصصی مثل بستن یک قرارداد کاری یا شراکت باشد.

آنچه مسلم است این است که همه ی ما لحظه به لحظه در زندگی مان، با تصمیمات کوچک و بزرگی مواجه هستیم که این تصمیمات نتایجی را به دنبال خواهد داشت، مثبت یا منفی، خوب یا بد. گاهی اوقات حتی برای هر انتخاب از بین دو گزینه ی به ظاهر یکسان، نتایج کاملا متفاوتی به دست می آید. بنابراین اهمیت موضوع تصمیم گیری بر کسی پوشیده نیست و نحوه ی مواجهه با آن، می تواند برای همه ما بسیار سرنوشت ساز بوده و آینده متفاوتی را برای هر یک رقم بزند.

در واقع تصمیم‌گیری یک مهارت است، چه در زندگی شخصی و چه در موقعیت‌های شغلی مثل مدیریت.

 اما تصمیم گیری در مقیاس کل یا بخشی از یک سازمان، از این جنبه که سرنوشت افراد دیگری را نیز درگیر می‌کند، حائز اهمیت بیشتری است.

بطور کلی تصمیم گیری در دو گروه اصلی شخصی یا سازمانی تقسیم بندی می شود، شما نیاز دارید که نتایج و عواقب احتمالی تصمیمات خود را برآورد و بررسی کنید و برای اینکه بتوانید بهترین اتفاق های ممکن را رقم بزنید، موظف هستید تا آگاهی و مهارت های خود را برای آن بالا برده و یا از تکنیک های موثر و کارامد استفاده نمائید.

گام های اصلی فرآیند تصمیم گیری

  شناسایی و تعریف مسئله، به عبارتی هدفتان باید مشخص باشد 

  جمع آوری اطلاعات و یا یافتن راه حل های احتمالی

  بررسی عواقب ناشی از هر راه حل یا به عبارتی ریسک هر گزینه

  انتخاب یکی از مدل های تصمیم گیری و بکار بردن آن (تصمیم خود را بگیرید)

  پیگیری بازخورد ناشی از تصمیم و یا ارزیابی تصمیم اتخاذ شده 


 موانع تصمیم گیری

  نداشتن مهارت های لازم 

  عدم درک و تجربه کافی

  نداشتن دانش و اطلاعات کافی یا داشتن اطلاعات بیش از حد و غیر کاربردی

  تعداد افراد ذینفع و منافع پنهان آنها

  وجود وابستگی های عاطفی یا عدم وجود وابستگی عاطفی


در اینجا نیز مثل سایر بخش های مختلف زندگی شخصی یا سازمانی، وجود یک کوچ یا منتور قدرتمند (بسته به موضوع و موقعیت)  می تواند در حد قابل توجهی به بالابردن سطح آگاهی و مهارت ما برای انتخاب بهترین گزینه ها و اتخاذ بهترین تصمیمات، کمک نماید. 


کوچ ها و منتور های مرکز جامع تصمیم آماده اند تا مراجعین شخصی یا سازمانی خود را برای اخذ بهترین تصمیمات ممکن پشتیبانی ، حمایت و همراهی نمایند