اهمیت‌ کوچینگ‌ در زندگی‌ را باید بدانیم
مدت زمان مناسب مطالعه: 7 دقیقه

کوچینگ‌ زندگی‌ مجموعه‌ای‌ از مهارتهای‌ خاص و خارق‌العاده است‌ که‌ فرد می‌تواند آنها را، در کنار دیگر مهارتهای‌ زندگی‌ خود، عملی‌ کند تا شاهد بهبود کیفیت‌ در جنبه‌های‌ مختلف‌ زندگی‌ و روابطش‌ باشد. حتی‌ می‌توان از این‌ حد نیز فراتر رفت‌ و این‌گونه‌ گفت‌: که‌ این‌ مهارتها، مهارتهای‌ زندگی‌ هستند؛ مهارتهایی‌ که‌ در هم‌ در زندگی‌ شخصی‌ بلکه‌ در مسیرشغلی‌ و زندگی‌ حرفه‌ای‌ افراد، داشتن‌شان ضروری‌ است‌. در واقع‌ کوچینگ‌ زندگی‌، روحی‌ است‌ که‌ در کالبد انواع کوچینگ‌ قابل‌ رویت‌ است‌.
افرادی‌ که‌ می‌خواهند وارد فرایند کوچینگ‌ شود و به‌ دنبال ایجاد یک‌ تغییر هستند. آنها چیزی‌ را می‌خواهد که‌ الآن ندارند. این‌ افراد معمولاً چیزی‌ را می‌خواهند و خودشان به‌ دنبال آن رفته‌ اما یا سرعت‌شان کم‌ بوده یا ظاهراً نتوانسته‌اند به‌ آن برسند و یا هر دو مورد؛ پس‌ علم‌ کوچینگ‌ به‌ آنها کمک‌ می‌کند تا بتوانند این‌ خلأ را پرکنند. این‌ مسأله، دغدغه‌ی‌ اکثر افراد است‌، دغدغه‌‌ی یک‌ کوچ به‌ عنوان فردی‌ آگاه به‌ علم‌ کوچینگ‌ این‌ است‌ که‌ مراجعش‌ به‌ چیزی‌ که‌ می‌خواهد برسد و یکی‌ از تفاوتهای‌ مشهود کوچینگ‌ با حرفه‌های‌ مشابه‌ دیگر این‌ است‌ که‌ کوچ باید بداند موقعیت‌ مراجعش‌ در حال حاضر کجاست‌ و به‌ کجا می‌خواهد برسد، خود مراجع‌ در چه‌ وضعیتی‌ قرار دارد و موضوع اصلی‌ مراجع‌ که‌ ذهنش‌ را درگیر کرده چیست‌؟ وقتی‌ مراجع‌ فهمید الآن دقیقا کجاست‌ و شفافیت‌ و ذهنی‌ آگاهی در او پدیدار شد و دقیقاً‌  فهمید کجا باشد، یک ‌فاصله‌ در میان این‌ دو وضعیت‌ به‌ وجود می‌آید و مراجع‌ می‌تواند این‌ مسیر را به‌ وضوح ببیند. اینجاست‌ که‌ کوچ با ابزارها و مهارتهای‌ خاص و فوق العاده جذاب کوچینگ‌، با برقراری‌ ارتباطی‌ مؤثر، محیطی‌ امن‌ را برای‌ مراجع‌ ایجاد کرده و ایشان را ترغیب‌ به‌ واکاوی‌ درونی‌ خویش‌ می‌نماید تا او نیز در اوج احساس امنیت‌ و آرامش،‌ داده‌های‌ درونی‌ ذهن‌ خود را بیان نماید.
در واقع‌ کوچ مراجع‌ را ترغیب‌ به‌ فکر کردن نموده و داده‌های‌ ذهنی‌ و باورهای‌ وی‌ را به‌ چالش‌ کشیده و او را وادار به‌ تفکر عمیق‌ و تأمل‌ بیشتر در لایه‌های‌ پایین‌تری‌ از وجود خود می‌نماید. این کار باعث می‌شود تا مراجع بلوك‌های‌ ذهنی،‌ ابهامات و گره‌های‌ درونی‌ وجود خود را برطرف نموده و در سطح‌ بالایی‌ از ذهنی‌ آگاهی قرار گیرد و تمایل‌ بیشتری به‌ اقدامات مؤثر در جهت‌ رشد و تعالی‌ خود پیدا نماید. چنانچه‌ این‌ قدم‌ها با تشویق‌، ترغیب‌ و قدردانی‌ همراه باشد، مراجع‌، قدرت واقعی‌ درون خویش‌، استعدادها و توانمندی‌هایش‌ را بیشتر می‌شناسد و در نتیجه‌ اقدامات و برنامه‌ریزی‌های‌ او برای‌ رسیدن به‌ خواسته‌هایش‌، با تعهد و مسؤولیت‌ پذیری‌ بیشتری همراه خواهد بود و این‌گونه چرخه‌ی‌ تحول کامل‌ می‌شود.

کاری‌ که‌ مراجع‌ مسئول آن است‌، برای‌ انجام آن اقدام می‌کند و می‌داند یک‌ نفر_کوچ در تمام طول مسیر، قدم به‌ قدم همراه اوست‌ و هر موقع‌ بخواهد می‌تواند از او کمک‌ بگیرد؛ این‌ فرایند مانند این‌ نیست‌ که‌ مثلاً یک‌ مدرس چیزی‌ را یاد می‌دهد و دانش‌ آموز پس‌ از بیرون رفتن‌ از کلاس دوباره به‌ عادتهای‌ قبلی‌ خودش بازمی‌گردد؛ یا کوچ، یک‌ روانشناس نیست‌ که‌ مراجع‌ را به‌ گذشته‌ ببرد و بخواهد مشکلات گذشته‌ را حل‌ کند. کوچینگ‌ افراد را درجایی‌ می‌بیند که‌ آنها توانمند هستند؛ یعنی‌ همین‌ جایی‌ ‌ که‌ مراجع قصد دارد بیشتر در آن توانمند شود. همچنین‌ کوچینگ‌، منتورینگ‌ هم‌ نیست‌ که‌ بخواهد از تجربیات یک‌ منتور یا خبره استفاده نماید. کوچینگ‌، مشاوره هم‌ نیست‌ چون قرار نیست‌ به‌ مراجع‌ گفته‌ شود که‌ چه‌ کارهایی‌ باید انجام دهد؛ بلکه‌ یک‌ کوچ قرار است‌ با جعبه‌ابزار مهارتهای‌ فوق العاده قدرتمند کوچینگ‌، ارتباط مؤثری‌ ایجاد نموده و دنیای‌ درونی‌ مراجع‌ را با چراغ قوه‌ای پرنور یا آینه‌ای‌ تخت‌ و شفاف روشن کند تا وی بتواند درون خود را بهتر ببینید و تصمیم‌ بگیرید که‌ برای‌ رسیدن به‌ اهدافش‌ اقدام نماید.
کوچینگ‌ زندگی‌، یک‌ حرفه‌ و مهارت فوق‌العاده است‌ که‌ به‌ افراد در راستای‌ رسیدن به‌ اهدافشان یا ایجاد تغییر و تحول در زندگی‌شان یاری‌ می‌رساند.

هفت چرایی مهم استفاده از مهارتهای کوچینگ زندگی:


کوچینگ‌ زندگی‌ بهره وری‌ شما را در موارد زیر ارتقاء می‌دهد:

•    ٧٠% ارتقای‌ عملکرد حرفه‌ای‌ و کاری‌
•    ٦١% بهبود کار و کسب‌
•    ٥٧% بهبود مدیریت‌ زمان
•    ٥١% بهبود اثربخشی‌ کارتیمی‌

مزایای‌ استفاده از کوچینگ‌ زندگی‌:

•    بهبود روابط‌ شخصی‌ و اجتماعی‌
•    افزایش‌ اعتماد به‌ نفس‌ و خودباوری‌
•    داشتن‌ روابط‌ بین‌ فردی‌ قوی‌تر
•    بهبود مهارتهای‌ ارتباطی‌
•    بهبود عملکردهای‌ کاری‌

موارد اثربخشی‌ استفاده از خدمات کوچینگ‌ زندگی‌ در رضایت‌ کلی‌ از زندگی‌:

•    بهبود کلی‌ حس‌ رضایت‌ از زندگی
•    تنظیم‌ اهداف کارا و قابل‌ قبول
•    دست‌یابی‌ آسانتر به‌ اهداف و رشد و توسعه‌ فردی
•    اقدامات عملیاتی‌ برای‌ ایجاد تغییرات واقعی‌
•    یافتن‌ راهکارهای‌ جدید برای‌ حل‌ مسائل‌ و مشکلات

شش‌ دلیل‌ اصلی‌ که‌ اغلب‌ افراد به‌ دنبال استفاده از کوچینگ‌ زندگی‌ هستند:

1.    ٦٤% برای‌ رسیدن به‌ اهداف و دست‌یابی‌ به‌موفقیت
2.    ٥١% برای‌ دست‌یابی‌ به‌ خوشبختی‌
3.    ٤٨% برای‌ یافتن‌ معنا و هدف زندگی‌ و رسالت‌ وجودی‌شان
4.    ٤٤% انجام کاری‌ که‌ عاشق‌ آن هستند
5.    ٤٣% تصمیم‌گیری‌ برای‌ تعیین‌ یا تغییر مسیر حرفه‌ای‌ و شغلی‌
6.    ٣٩% برای‌ دست‌یابی‌ به‌ اعتماد به‌ نفس‌ بالاتر


نویسنده :سلمان لشکری کوچ حرفه‌ای برند و پژوهشگر علوم‌کوچینگ و برند

به اشتراک گذاری

مدیران چگونه می‌توانند از کوچینگ برای بهبود سازمانشان استفاده نمایند؟
مدت زمان مناسب مطالعه: 7 دقیقه