فرآیند تصمیم گیری در هشت مرحله
زمان لازم برای مطالعه 7 دقیقه

چگونه تصمیم بگیریم؟

تصمیم گیری فرآیند انتخاب یا شناسایی یک تصمیم، جمع آوری اطلاعات و ارزیابی راه حل های جایگزین است.
تصمیمات مدیریت و تیم های رهبری یک شرکت می تواند بر موفقیت سازمان تأثیر زیادی بگذارد. مدیری که به استراتژی تصمیم گیری خود توجه می کند و همه چیز را به طور کامل در نظر می گیرد، به ارتقای انتخاب های خوب که نتایج مثبت می دهد کمک می کند. اگر می‌خواهید انتخاب‌های آگاهانه‌تری در محل کار داشته باشید، مطالعه فرآیندهای مختلف تصمیم‌گیری و مزایای آنها ممکن است کمک کند. در این مقاله، ما این فرآیند را در هشت مرحله ساده می‌کنیم و نکاتی را فهرست می‌کنیم تا به شما در تصمیم‌گیری بهتر در محل کار کمک کند.


فرآیند تصمیم گیری چیست؟

فرآیند تصمیم گیری به مراحلی اشاره دارد که شما برای فکر کردن به راه حلی در جهت رفع یک مشکل در پیش می گیرید. این امر در مورد اقدامات مهم برای تصمیمات بلندمدت و تصمیمات کوچک که به سمت اهداف کوتاه مدت هستند، صدق می کند. در سازمان و در محل کار، این فرآیند و تصمیم حاصل از آن ممکن است تأثیر قابل توجهی بر دیگران و کار آنها داشته باشد. اصلاح فرآیند تصمیم گیری و در نظر گرفتن هر مرحله می تواند به شما در ارزیابی هر راه حل بالقوه برای یک مشکل و چگونگی تأثیر آن بر کل کسب وکار کمک کند. در واقع فراگیری و عملیاتی کردن این فرآیند به شما کمک می کند راه حلی را انتخاب کنید که بیشترین سود را دارد.


تفاوت بین حل مسئله و تصمیم گیری چیست؟

حل مسئله یا تجزیه و تحلیل مسئله فرآیند یافتن راه حل برای یک مشکل پیچیده است. حل مسئله و تصمیم‌گیری در انسجام و بطور پیوسته کار می‌کنند، زیرا تصمیم گیری معمولاً با سطحی از تجزیه و تحلیل مسئله آغاز می‌شود تا مشخص شود که تصمیمات شما چه هدفی دارند. فرآیند حل مسئله راه حل های متنوعی را برای مسائل مختلف در نظر می گیرد، در حالی که فرآیند تصمیم گیری شامل انتخاب راه حل و اجرای آن در طول زمان است. برخی از افراد زمانی که نتوانند از مرحله حل مسئله به مرحله تصمیم گیری بروند، ممکن است «تحلیل-فلج» را تجربه کنند. برای جلوگیری از این امر، مهم است که با اطمینان به راه حل ها فکر کنید تا بتوانید تصمیم موثری بگیرید.

حل مسأله و تصمیم گیری بطور پیوسته و توأم با هم کار می کنند. برای تصمیم گیری نیازمند تجزیه و تحلیل مسأله و نتیجه گیری هستیم که این از مسیر حل مساله میسر است و نیز برای حل مسأله نیازمند تصمیم گیری و انتخاب بهترین راه حل ها هستیم.

هشت مرحله برای یک فرآیند تصمیم گیری موثر



 فرآیند تصمیم گیری خود را به مجموعه ای از مراحل که می توانید به خاطر بیاورید و در صورت نیاز انجام دهید، ساده کنید. در اینجا هشت مرحله وجود دارد که می تواند به شما در ساختار رویکرد تصمیم گیری کمک کند:
1.    شناسایی مسئله

شناسایی و درک یک مسئله می تواند به شما کمک کند تا راه حل هایی را پیدا کنید که به جای بخش های مختلف، به کل مشکل رسیدگی می کنند. به عنوان مثال، اگر ارقام فروش در شرکت شما در حال کاهش است، مهم است که به جای پرداخت هزینه برای تبلیغات و برندسازی بیشتر، دلایل پیچیده را در نظر بگیرید. در مورد مسائل از قبل بحث کنید و سعی کنید راه حل هایی بیابید که به جای تسکین علائم آن، به علل اصلی مشکل رسیدگی کند.
2.    به طور کامل تحقیق کنید
 انجام تحقیقات کامل ممکن است به شما در جمع آوری اطلاعات اضافی برای تصمیم گیری آگاهانه کمک کند. حتی اگر در زمینه کاری خود با تجربه و آگاه باشید، باز هم ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید که حل آنها دشوار است و ممکن است از دیدگاه های دیگر بهره مند شوید. تحقیق در مورد علت مشکل و راه حل ها ممکن است راه حلی را نشان دهد که ممکن است فکر نکرده باشید. از طرف دیگر، با همکاران متخصص در مورد موضوع مشورت کنید که می توانند در مورد یافتن راه حل ها راهنمایی کنند. دیدگاه‌های گسترده‌تر و بهره گیری از نظرات و تجارب مشاورین ممکن است به شما کمک کند تا به اشکالات برخی از راه‌حل‌های خود پی ببرید تا بتوانید راه‌حل‌های بهتری را انتخاب کنید.
3.    فهرستی از راه حل های قابل اجرا تهیه کنید
همه راه حل های ممکن برای مشکل خود و هر تصمیمی را که ممکن است به دست آورید در نظر بگیرید. این راه‌حل‌ها را به فهرستی از مؤثرترین تصمیم‌ها محدود کنید که بیشترین سود را دارند و مشکلات بیشتری ایجاد نمی‌کنند. بسته به مخاطرات تصمیم شما، این مرحله ممکن است به تفکر زیادی نیاز داشته باشد که شامل چندین بحث باشد یا یک تمرین ذهنی ساده باشد. این زمانی مهم است که راه حل های زیادی برای مسئله شما وجود داشته باشد، اما به دلیل محدودیت بودجه یا محدودیت زمانی، شما فقط می توانید یک راه حل عملی را اجرا کنید.
4.    سایر اعضای تیم را در بحث ها بگنجانید
اگر در محدود کردن گزینه های خود و انتخاب گزینه های مؤثرتر به تنهایی دشوار است، دیگران را برای صحبت در مورد ایده های خود جمع کنید. همکاری سایر کارمندان به شما امکان می دهد تأثیر راه حل های خود را به طور کامل ارزیابی کنید و درک بهتری از اثرگذاری بر بخش های مختلف داشته باشد. این به ویژه هنگام تصمیم گیری در زمینه ای که تخصص کمی دارید مفیدتر است. علاوه بر این، بحث در مورد عملیاتی کردن تصمیمات هم باعث می شود که همکاران شما به خوبی تصمیم شما را دریافت کرده و این می تواند منجر به تقویت پیوندها با تیم و تسهیل ارتباط از طریق اجرای راه حل شود.
5.    ایده های خود را بر اساس تأثیر آنها ارزیابی کنید
 ایده هایی را که محدود کرده اید در نظر بگیرید و امکان سنجی آنها را ارزیابی کنید. بودجه شرکت و منابعی که راه حل ممکن است به آن نیاز داشته باشد را در نظر بگیرید. مزایا و معایب را برای هر راه حل بسنجید و بر اساس آن تصمیم بگیرید که کدام ایده به مهم ترین مسائل رسیدگی می کند.
6.    بهترین گزینه را انتخاب و اقدام کنید
گزینه ای را انتخاب کنید که به احتمال زیاد بهترین راه حل را برای مشکل شما ارائه دهد. در اصل، راه حلی را انتخاب کنید که مشکل را حل کند و در این لحظه به کسب و کار شما بیشترین کمک را کند. راه حلی که پیاده سازی آن آسان است، مشکلات را برطرف می کند و مزایای بیشتری ارائه می دهد، ممکن است مفیدترین باشد. از گرفتن یک تصمیم اولیه نترسید و نظر خود را بر اساس اطلاعاتی که بعداً به دست می آورید تغییر دهید، زیرا انجام برخی اقدامات بهتر از رها کردن مشکل است.
7.    نتایج تصمیم خود را ارزیابی کنید
 هنگامی که به تصمیمی رسیدید، میزان عملکرد تصمیم را در نظر بگیرید. ارزیابی کنید که آیا این تصمیم مشکلی را که به آن پرداخته اید حل کرده است یا خیر. تعیین کنید که آیا یک راه حل جایگزین در لیست شما ممکن است مشکل را بهتر برطرف کرده باشد یا خیر. به مزایا و هزینه‌ای که این راه‌حل برای کسب‌وکار به ارمغان می‌آورد توجه کنید و تعیین کنید که چگونه می‌توانید این تأثیرات را در تصمیم‌های آینده افزایش داده یا محدود کنید. پیگیری تصمیمات خود در این فرآیند خوداندیشی به شما تجربه مدیریت و درک چگونگی بهبود فرآیند را می دهد.
8.    فرآیند تصمیم گیری را برای پروژه بعد اصلاح کنید
 در پایان فرآیند، از نتایج تصمیم و ارزیابی خود برای تأثیرگذاری بر تصمیمات بعدی استفاده کنید. برای مثال، اگر متوجه شدید که گروه بحثی که استفاده کردید مفید بود، سعی کنید مشکلات دیگر را با همان افراد حل کنید. اگر احساس می کنید روند تصمیم گیری شما می تواند بهبود یابد، مرحله دیگری از آزمایش را با راه حل های مختلف اضافه کنید. تفکر انتقادی در مورد ایده های مختلف قبل از اجرای آنها می تواند فرآیند تصمیم گیری دقیق تری را ایجاد کند.

منبع محتوا:   https://tyonote.com , https://uk.indeed.com    

برگردان : دکتر سمیه رحیمیان، بیزینس کوچ

به اشتراک گذاری

آیا تکنولوژی پاسخی برای حل مشکل فرسودگی شغلی در حوزه منابع انسانی است؟
زمان لازم برای مطالعه 10 دقیقه