آیا تکنولوژی پاسخی برای حل مشکل فرسودگی شغلی در حوزه منابع انسانی است؟
زمان لازم برای مطالعه 10 دقیقه

فناوری های جدید در محیط های کاری دیگر تنها به عنوان ابزاری برای افزایش بهره وری در نظر گرفته نمی شوند. بزرگترین تهدید برای اثربخشی و ماندگاری در حوزه منابع انسانی، عواملی مانند عدم ارتباط با اهداف استراتژیک مدیران ارشد سازمان، معضلات ایجاد هماهنگی با مقررات همیشه در حال تغییر و ایجاد تعادل مناسب بین تامین نیازهای رهبری و نیازهای نیروی کار است. اما اخیراً، تهدیدی حتی دلهره آورتر ظاهر شده است که به قلب توانایی های منابع انسانی برای تأثیرگذاری مثبت بر سازمان ها ضربه می زند: فرسودگی شغلی و استرس گسترده در این حرفه. در یک مطالعه که در سال 2023 توسط Executive Networks انجام گرفت، رهبران منابع انسانی بالاترین سطح فرسودگی شغلی در میان تمام متخصصان شاغلی که مورد بررسی قرار گرفتند را دارند.

این نظرسنجی نشان داد که رهبران منابع انسانی بسیار بیشتر از سایر رهبران کسب و کار به فکر ترک کارفرمایان خود در سال آینده هستند. از بزرگ‌ترین عواملی که باعث فرسودگی شغلی در منابع انسانی می‌شود، افزایش مداوم حجم کاری و کمبود بودجه برای رفع نیازهای سازمانی است. گزارشی که در سال 2022-2023 توسط SHRM منتشر شد، نشان داد که 70 درصد از متخصصان منابع انسانی می گویند که بیش از ظرفیت کار می کنند و 61 درصد می گویند که تعدادکارکنان در این حوزه کافی نیستند. احساس فشارکاری زیاد و کمبود منابع برای متخصصان منابع انسانی اتفاق جدیدی نیست.

آنچه که فرسودگی شغلی را به اوج رسانده است، اثرات ترکیبی و دنباله دار دوره همه‌گیری COVID-19 است که در طی آن، شاغلین منابع انسانی اغلب فراتر از محدودیت‌های کاری فعالیت کردند- مدیریت تغییر شیوه کاری به کار از راه دور، نظارت بر بخشنامه ها و دستورات واکسیناسیون، مقابله با کمبود شدید نیروی کار و حمایت عاطفی از نیروی کاری که از شرایط به وجود آمده دچار ترس و دلهره شدند. اما بسیاری از شاغلین منابع انسانی در حال یافتن امید و راه نجات جدیدی هستند: استفاده از تکنولوژی های نسل بعد در محیط های کاری. منابع انسانی به سرعت در حال استفاده از ابزارهایی مانند ChatGPT (چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی که می تواند هر سئوالی را جواب دهد) و دیگر فناوری‌های هوش مصنوعی، سیستم‌های سلف سرویس پیشرفته و پلت‌فرم‌های توسعه نرم‌افزار بدون کد استکه نه تنها افزایش بهره‌وری را در پی دارد بلکه به عنوان ابزاری برای کاهش یا حذف نسخه‌های دستی و تکراری وظایف اداری درنظر گرفته شده و حجم زیادی از کار منابع انسانی را تشکیل می دهند و کمیاب ترین منبع یعنی زمان را صرف می کند.

در حالی که ابزارهایی مانند هوش مصنوعی با خطراتی نیز همراه هستند و برای استفاده مؤثر نیازمند تعیین خطوط امنیتی و آموزش کارکنان است، تعداد زیادی از رهبران منابع انسانی بر این باورند که مزایای آن بیشتر از نگرانی‌های آن است. در اینجا منطق فقط صرفه جویی در زمان نیست. بسیاری بر این باورند که افزایش وظایف محوله به کارکنان، لذت و رضایت از کار منابع انسانی را کاهش می دهد و بر انگیزه و مشارکت کارکنان تأثیر می گذارد. با پیاده‌سازی بیشتر این فناوری‌های نوظهور - در بیشتر موارد برای تقویت و کمک اما در موارد دیگر برای جایگزینی توانایی‌های انسانی- هدف این است که حجم کاری ظالمانه را کاهش دهیم و متخصصان منابع انسانی را آزاد کنیم تا زمان بیشتری را صرف فعالیت‌های با ارزش تری کنند که تأثیر مثبتی بر سلامت خودشان و عملکرد سازمان دارد.


 
  • انقلاب هوش مصنوعی

تکنولوژی تنها یکی از راه حل ها برای فرسودگی شغلی و استرسی است که شاغلین حوزه منابع انسانی را آزار می دهد، سایر راه حل ها مانند خوابیدن و خوراک مناسب، زمان استراحت برای تجدید قوا و حمایت و پیگیری سلامت روان در صورت نیاز نیز به همان اندازه مهم هستند.اما فراتر از این راه‌حل‌ها، متخصصان منابع انسانی در می‌یابند که یکی از بهترین راه‌ها برای رفع مشکل فرسودگی شغلی، روی آوردن به پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های مقرون‌به‌صرفه است که بار مراحل اولیه تولید محتوا را بردارد و فرایندهای بیشتری را خودکار و اتوماتیک کند. در بالای فهرست این فناوری‌ها، ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT و DALL-E (ابزار تبدیل متن به تصویر که توسط موسسه OpenAl ساخته شده است)،Bard Google  (مبتنی بر LaMDA و چت بات مکالمه هوش مصنوعی گوگل است) و فهرستی از برنامه‌های کاربردی قرار دارند که به سرعت در حال رشد هستند.

این فناوری‌ها با هوش مصنوعی سنتی و قدیمی که در منابع انسانی مورد استفاده قرار می گیرد و توانایی آنها برای تولید محتوا مانند متن، تصویر، ویدئو و غیره است متفاوت هستند. هوش مصنوعی مورد استفاده در منابع انسانی برای انجام فعالیت هایی مانند تشخیص الگوها در داده‌های نظرسنجی، پاسخ به سؤالات متداول کارکنان یا مطابقت رزومه داوطلبین با شرح شغل در فرآیند استخدام طراحی شده بود. حرفه ای های منابع انسانی- از زمانی که این ابزارها در اواخر سال 2022 معرفی شدند- هوش مصنوعی را با سرعتی شتابان پذیرفته اند. مطالعه شرکت  DeskTime  نشان داد که در سه ماهه اول سال 2023، استفاده از ChatGPT در محل کار دو برابر شده است و هر ماه استفاده از آن رو به افزایش است.

درحالی که نگرانی هایی در مورد استفاده از هوش مصنوعی در محل کار وجود دارد، توانایی کاهش بسیاری از وظایف از ساعت به دقیقه، رهبران منابع انسانی بیشتری را متقاعد کرده است که این ابزارها را پیاده سازی کنند یا حداقل شروع به آزمایش کنند.نظرسنجی The Conference Board در سه ماهه دوم سال 2023 نشان داد که 65 درصد از رهبران منابع انسانی انتظار دارند که هوش مصنوعی در دو سال آینده تأثیر مثبتی بر عملکرد منابع انسانی داشته باشد.ذخیره شدن زمان به کارشناسان منابع انسانی اجازه می دهد تا ساعات بیشتری را صرف کمک به مدیران صف در تشخیص علت اصلی مشکلات عملکردی مانند ارائه بازخورد عملکردی، اختصاص زمان بیشتر به جلب رضایت و ایجاد روابط شخصی با داوطلبین مشاغل و ارائه ابتکارات جدید مرتبط با اهداف استراتژیک کنند.


  • وقتی تکنولوژی فرسودگی شغلی را افزایش می دهد

مقابله با مشکلات فرسودگی شغلی و کاهش حجم کار به سادگی از طریق اجرای ChatGPT به صورت انبوه یا اتوماتیک کردن کارهای دستی حاصل نمی شود. بسیاری از شاغلین منابع انسانی در حال حاضر ازحجم زیاد زیرساخت های فناوری قدیمی رنج می برند، به عنوان مثال، در نتیجه نصب بیش از حد برنامه ها که تعدادشان زیاد است یا به خوبی یکپارچه نیستند - تغییر بیش از حد زمینه کاری و پرش از یک برنامه به برنامه دیگر - مشکلاتی ایجاد شده است زیرا یافتن اسناد یا داده های کلیدی به راحتی ممکن نیست. مطالعه‌ای که توسط شرکت تولیدی نرم‌افزار ActivTrak انجام شده نشان داد که کارمندان در سال 2022 با ابزارها، سایت‌ها و برنامه‌های فناوری 20 درصد بیشتر از سال قبل تعامل داشتند.

گزارش شاخص روند کار 2023 مایکروسافت همچنین نشان داد که افزایش جریان داده‌ها، ایمیل‌ها، اعلان‌ها و جلسات از توانایی پردازش کارکنان فراتر است و نه تنها سطح استرس را افزایش می‌دهد بلکه بر عملکرد کارکنان نیز تأثیر می‌گذارد. بیش از 60 درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی مایکروسافت گفتند که زمان یا انرژی کافی برای انجام کار خود ندارند و این امر ارائه ایده های نوآورانه را برای آنها دشوار می کند.Thomas Stone، تحلیلگر ارشد تحقیقاتی در مؤسسه بهره وری شرکتی در سیاتل، مطالعه ای در سال 2022 انجام داد که این سؤال را از رهبران ارشد منابع انسانی 122 سازمان بزرگ جهانی پرسید: مهم ترین موانع عملکرد منابع انسانی در خصوص استراتژی های سازمان چیست؟ پاسخ، اولین مانع، فرسودگی کارمندان منابع انسانی و دومین مانع، فناوری های حوزه منابع انسانی که منسوخ شده اند و یا ناکافی هستند.

Stone در گزارش نظرسنجی خود نوشت: «در واقع، تجزیه و تحلیل نظرسنجی نشان داد که فناوری های قدیمی منابع انسانی، منجر به فرسودگی منابع انسانی شده است«.کسانی که اعلام کردند سیستم‌های منابع انسانی سازمانشان قدیمی است، 7 برابر بیشتر فرسودگی شغلی را مانعی برای اثربخشی منابع انسانی عنوان کردند صرف نظر از اینکه آیا بودجه نیز به عنوان یک موضوع ذکر شده است یا خیر.Gabriela Mauch، معاون بهره‌وری در ActivTrak می‌گوید: گام مهم در این فرآیند بررسی اولویت‌ها و شیوه‌های فناوری از طریق کارمندان است و سپس انتخاب در مورد اینکه کدام فناوری‌ها باید باقی بمانند و در کجا نیاز به ادغام است تا به بهینه سازی، ساده‌سازی و کارآمدسازی کمک کند.


  • امنیت شغلی 

از آنجایی که ابزار هوش مصنوعی برای رسیدگی به مسائل مربوط به فرسودگی شغلی، به منظور کار بیش از حد و افزایش بهره وری در منابع انسانی استفاده می شود، این سوال مطرح می شود که آیا این نسل جدید هوش مصنوعی جایگزین مشاغل منابع انسانی خواهد شد یا خیر. بسیاری از تحلیلگران فناوری بر این باورند که حداقل در کوتاه مدت، هوش مصنوعی در درجه اول به تقویت کار متخصصان منابع انسانی کمک خواهد کرد، اما جایگزین آن نخواهد شد، به شرطی که رهبران شرکت ها این فناوری را به روشی متفکرانه به کار گیرند.

Ravin Jesuthasan، از مدیران ارشد شرکت مشاوره Mercer ، می‌گوید تحقیقاتی که او انجام داده است نشان می‌دهد شرکت‌هایی که به دنبال فناوری های جدید در کار هستند، نتایج بهتری را هنگام ترکیب اتوماسیون با توانایی‌های انسانی بدست آورده اند.

Jesuthasan می‌گوید: این شرکت‌ها از روایت سنتی که فناوری همیشه جایگزین یک شغل خواهد شد، فراتر می‌روند. آنها متوجه می شوند که وظایف بسیار تکراری و مبتنی بر قوانین خود را از طریق فناوری و اتوماتیک کردن جایگزین کنند اما همچنین می دانند که نبوغ انسانی، تفکر انتقادی و همدلی در سازمان حیاتی است. این شرکت‌ها همچنین می دانند که وجود اتوماسیون در چه مرحله ای از کار فضا را برای کار جدید ایجاد می‌کند و تقاضا برای مهارت‌های انسانی جدید ایجاد می‌کند.

برگردان : دکتر مهدیه ساوه

به اشتراک گذاری

 
نقش کوچینگ در دستیابی به اهداف در سازمان
مدت زمان مناسب مطالعه: 7 دقیقه